8 March 2016

Evighetsprosjektet

I følge Instagramkontoen min begynte jeg på dette hekleprosjektet for nøyaktig 41 uker siden. En genser i boblesting fra boken "Geek chic crochet" av Nicki Trench. Jeg legger den fra meg i perioder, så får jeg ny giv og tar den frem igjen. Jeg tok den frem i dag, og er nå fast bestemt på å fullføre den!
Denne genseren var en av grunnene til at jeg kjøpte boken. Den er på engelsk, så jeg ble nødt til å oversette sting og forkortelser ved hjelp av internet. Men det går som en lek nå som jeg har kommet inn i det. Ganske greit å kunne, siden det finnes mange interessante hekleoppskrifter på nett, og ytterst få av dem er på norsk.

Her er en oversikt over de vanligste hekleforkortelsene:

Engelsk-Norsk
st = stich - maske = m
ch = chain stich - luftmaske = lm
sc = single crochet - fastmaske = fm
hdc = half double crochet - halvstav = hst
dc = double crochet - stav = st
tr = treble crochet - dobbelstav = dblst
sl st = slip stich - kjedemaske = km
tog = together - sammen
beg = beginning - begynnelse
magic circle - magisk ring
sp = space - mellomrom
dec = decrease - minke
inc = increase - øke
lp = loop - løkke
rem = remaining - gjenværende
rep = repeat - gjenta
rnd/rd = round - runde
row - rad
rs = right side - rettsiden
ws = wrong side - vrangsiden
sk = skip - hopp over
yo = yarn over - garn over krok

No comments: